Publication date: Available online 22 February 2019
Source: Brazilian Journal of Otorhinolaryngology
Author(s): Joice de Moura Silva, Midori Otake Yamada, Elida Garbo Guedes, Adriane Lima Mortari Moret
Abstract
Introduction
The multidimensional impact of hearing loss on the various demands of life in children using cochlear implants is represented by variables that can influence the hearing, language and quality of life outcomes of this population.
Objective
To evaluate the factors influencing the quality of life of children with cochlear implantation, considering age, hearing age, age at evaluation, hearing skills, spoken language, family degree of receptiveness, schooling and socioeconomic status of the parents.
Methods
30 children using cochlear implants, aged 6–12 years and their respective parents participated. The children were evaluated by the "Categories of Auditory Performance", by "Language Category", and by the "Children with Cochlear Implants: Perspectives of Parents" questionnaire. Parents were assessed by the "Family Involvement Scale".
Results
The cochlear implant impacted the quality of life of the children, with more significant results on the increase of the social relations domain and the decrease of the family support domain. Overall, the increase of the age in the evaluation, better hearing and language skills, the mother's level of schooling and the family receptiveness correlated with the quality of life of children with cochlear implants.
Conclusion
The influencing factors that correlated with the quality of life of the implanted children were the child's older age at the evaluation, the better hearing and language skills, the mother's level of schooling and the family receptiveness.
Resumo
Introdução
O impacto multidimensional da deficiência auditiva nas várias demandas da vida das crianças usuárias de implante coclear é representado por variáveis que podem influenciar os resultados de audição, linguagem e qualidade de vida desta população.
Objetivo
Avaliar os fatores influenciadores na qualidade de vida de crianças com implante coclear, considerando a idade na cirurgia, a idade auditiva, a idade na avaliação, as habilidades auditivas, a linguagem falada, o grau de permeabilidade familiar, a escolaridade e o nível socioeconômico dos pais.
Método
Participaram 30 crianças usuárias de implante coclear com idade entre 6 a 12 anos e seus respectivos pais. As crianças foram avaliadas pela "Categorias de Audição", pela "Categoria de Linguagem, e pelo questionário "Crianças com Implante Coclear: Perspectivas dos Pais". Os pais foram avaliados pela "Escala de Envolvimento Familiar".
Resultados
O implante coclear impactou a qualidade de vida das crianças, com resultados mais significativos sobre o aumento do domínio relações sociais e a diminuição do domínio suporte da família. De maneira geral, maior idade na avaliação, as melhores habilidades auditivas e de linguagem, a escolaridade da mãe e a permeabilidade da família se correlacionaram com a qualidade de vida de crianças com implante coclear.
Conclusão
os fatores influenciadores que se correlacionaram com a qualidade de vida das crianças implantadas foram a maior idade na avaliação, as melhores habilidades auditivas e de linguagem, a escolaridade da mãe e a permeabilidade da família.
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